Laten we eens een kijkje nemen naar de meest voorkomende soorten van webhosting en bepalen welke het beste voor je bedrijf kan zijn of je nu net een online bedrijf start of op zoek bent naar een manier om je online onderneming naar het volgende niveau te brengen.
Soorten Webhosting:
- Shared Webhosting
- Cloud Webhosting
- Virtuele Private Servers (VPS)
- Dedicated Servers
- WordPress Hosting
- Reseller Webhosting
- Gratis Webhosting
1. Let op de opslagruimte
Wat je in de eerste plaats moet overwegen bij het kiezen van een webhost is de hoeveelheid schijf/opslagruimte die nodig is je om website, verschillende bestanden en media op te slaan.
Wil je een e-commerce website met heel veel pagina’s of slechts een kleine website bedrijfswebsite.
Hoe kleiner je website is, hoe minder schijfruimte je nodig hebt en vice versa.
Een paar gigabyte aan opslagruimte is voldoende voor kleine tot middelgrote websites en de grootte van je website bepaalt dus het belang van deze functie.
2. Wat is de bandbreedte limiet
De hoeveelheid gegevens die je webhost provider jou en je klanten in een bepaalde maand zal laten uploaden en downloaden is de bandbreedte.
Veel hostingbedrijven bieden onbeperkte bandbreedte, maar als deze functie niet goed wordt beheerd door de hosting provider, kan het de snelheid en prestaties van je website beïnvloeden.
Let daarom goed op de bandbreedte limiet die je krijgt.
3. Aantal domeinen
Voor het geval je meerdere websites wil laten draaien, zal het moeilijk zijn om een hosting account te beheren voor iedere aparte website.
Zorg er dus voor dat je hosting provider je een aantal domeinen laat hosten.
Vaak is er een limiet aan het aantal domeinen dat je kunt bezitten voor één account.
Zorg er echter ook dan nog voor dat het aantal extra domeinen dat de hostingprovider je ter beschikking stelt voldoende is voor je toekomstplannen.
4. Check de uptime
De uptime is de tijdspanne dat de servers in gebruik zijn en wordt gemeten in procenten.
Bij het kiezen van een plan is het raadzaam om niet te geloven in wat bedrijven zelf zeggen over hun uptime.
Als je wilt weten wat het werkelijke percentage is, dan moet je onafhankelijke online tools zoals Pingdom, Host Tracker of UptimeRobot gebruiken om dit percentage zelf te meten.
5. Is de klantenservice betrouwbaar?
24 × 7 klantenservice is een van de meest belangrijke onderdelen van webhosting, vooral als je nieuw bent met webhosting, is technisch support zeer belangrijk.
Als je support in Het Nederlands wil dan moet je kijken of dit beschikbaar is.
6. Website design en apps
Webhostingbedrijven bieden zoveel functies in hosting pakketten dat het lastig is om een goed overzicht te krijgen.
Het is echter belangrijk om aandacht te besteden aan hun vooraf geïnstalleerde apps functie. Dit zijn speciale widgetfuncties waarmee je snel een website kunt bouwen. Hierdoor wordt alles efficiënt beheerd.
Het controlepanel is daarnaast de meest elementaire app. Deze stelt je in staat om zelfs de meest complexe serverprocessen eenvoudig te beheren op een gebruiksvriendelijke interface.
Zpanel, Virtualmin en cPanel zijn enkele van de meest gebruikte en bekende bedieningspanelen. Sommige control panels hebben vooraf geïnstalleerde apps en add-ons van eCommerce tools.
Meestal biedt men ook de mogelijkheid om WordPress, Joomla en andere CMS systemen met 1 klik te installeren.
7. Regelmatige back-up van je website
Je webhost provider is net zo kwetsbaar voor gegevensverlies als je computer.
Check bij het kiezen van een hosting provider of deze een automatische reguliere website back-up service biedt.
Het hebben van een host die een back-up voor je bestanden mogelijk maakt is echt belangrijk, want dit zal niet alleen je stress verminderen, maar ook ervoor zorgen dat je niet vanaf het begin hoeft te beginnen met het bouwen van je website als er iets vreselijks gebeurt.